نظرسنجی

نظرسنجی چیست؟
نظرسنجی روشی است که اطلاعات را از نمونه ای منتخب از افراد جمع آوری می کند. سپس از پاسخ های نظرسنجی برای به دست آوردن بینش و داده هایی استفاده می کنید که به شما امکان می دهد در مورد یک موضوع نتیجه گیری کنید. در یک نظرسنجی، حجم نمونه نشان دهنده جمعیت بیشتری است. دو نوع تحقیق مختلف وجود دارد: کیفی و کمی. انواع مختلف تحقیقاتی که می خواهید جمع آوری کنید تعیین می کند که چه نوع سوالاتی را بپرسید.

نظرسنجی کیفی چیست؟
پژوهش کیفی داده ها را برای توصیف یک موضوع جمع آوری می کند. به عبارت دیگر، این نظرسنجی بیشتر به یادگیری نظرات، دیدگاه ها و برداشت ها علاقه دارد تا داده های عددی. نظرسنجی های کیفی کمتر ساختاریافته هستند و برای کسب بینش در مورد نحوه تفکر مردم، انگیزه های آنها و نگرش آنها نسبت به موضوع شما مفید است. تجزیه و تحلیل این نوع نظرسنجی ها دشوارتر است، اما می تواند عمق مورد نیاز تحقیقات شما را به ارمغان آورد. نظرسنجی های کیفی به "چرا" و "چگونه" پاسخ می دهد.

مزایای استفاده از نظرسنجی کیفی
در بیشتر موارد، نظرسنجی های کیفی کاملاً اکتشافی هستند. هدف اصلی آنها درک طرز فکر گروه شما، نظرات و نگرش آنها در مورد یک موضوع خاص است. در مرحله تجزیه و تحلیل، شما می توانید هر کلمه ای را که آنها می نویسند تجزیه و تحلیل کنید تا فرضیه ای در مورد پاسخ آنها ایجاد شود.
اگرچه این نوع نظرسنجی برای یادگیری بیشتر در مورد نظرات شخصی عالی است، اما برای اندازه های کوچک نمونه مناسب است. این بدان معناست که نتایجی که می گیرید دقیقاً نماینده مخاطب شما نیست، بلکه بخش کوچکی از آن است.
علیرغم حجم نمونه های کوچک، بررسی کیفی برای شناسایی نقاط ضعف در کسب و کار شما ضروری است. سپس می توانید از نقاط ضعف شناسایی شده برای ایجاد سوالات مرتبط برای یک نظرسنجی کمی استفاده کنید. اغلب، این سوالات بدون انجام تحقیقات کیفی از قبل مطرح نمی شوند.

نمونه هایی از تحقیقات کیفی
روشهای مختلفی وجود دارد که می توانید از تحقیقات کیفی استفاده کنید. برای شروع، سوالات کیفی اغلب در مصاحبه ها مورد استفاده قرار می گیرند که داده های یک شخص را در مورد یک موضوع جمع آوری می کند. اگر می خواهید نظرسنجی خود را در مورد رضایت شغلی یا فرهنگ سازمانی به شرکت خود ارسال کنید، مصاحبه با چند کارمند نقطه خوبی برای شروع است. به این ترتیب، شما می توانید در مورد موضوعاتی که باید در نظرسنجی خود مطرح کنید و همچنین برای سوالات بعدی، ایده ای داشته باشید. نظرسنجی های کیفی را راهی برای به دست آوردن بینش در نظر بگیرید که به شما کمک می کند یک نظرسنجی کمی جامع ایجاد کنید.
نمونه دیگری از تحقیقات کیفی، مطالعه موردی است. مطالعات موردی مانند مصاحبه هستند زیرا داده ها را از یک منبع جمع آوری می کنند و عمدتا بر نظرات تمرکز می کنند. اگر می خواهید از یک مطالعه موردی به عنوان یک تکنیک بازاریابی برای جذب مشتریان بیشتر در کسب و کار خود استفاده کنید، می توانید یک مصاحبه تک به تک انجام دهید که در آن از شرکت کننده یک سری سواالات در مورد کسب و کار خود می پرسید تا بعداً در وب سایت شما نمایش داده شود.
نظرات کارشناسان (خبرگان) نمونه دیگری از تحقیقات کیفی است. ممکن است بخواهید یک متخصص در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید نظر بدهد. هنگامی که نظر متخصص را جمع آوری می کنید، بار دیگر بینش را از یک منبع در مورد یک موضوع خاص جمع آوری می کنید.
نمونه دیگری از تحقیقات کیفی گروه های متمرکز است. با گروه های متمرکز، از یک نمونه کوچک نظرات آنها را در مورد یک موضوع خاص می پرسید. گروه های تمرکز به شما امکان می دهند واکنش ها را در محیطی که بحث آزاد است بسنجید. این یک روش عالی برای آزمایش محصول جدید یا استراتژی بازاریابی برای تعداد کمی از مخاطبان است.
همچنین می توانید با ارایه یک نظرسنجی کیفی، همان نوع اطلاعات را جمع آوری کنید. به جای نشستن تک به تک با شرکت کنندگان ، سوالات را در یک نظرسنجی آنلاین با یک کادر پاسخ کوتاه می پرسید تا آنها بتوانند نظرات خود را بیان کنند.

پیمایش کمی چیست؟
پژوهش کمی حقایق و اعداد را از داده ها جمع آوری می کند. این نوع پیمایش بیشتر برای اثبات یا رد فرضیه ای که ممکن است پس از تکمیل تحقیقات کیفی ترسیم کرده اید استفاده شود. مرحله تجزیه و تحلیل داده های آماری را برای نتیجه گیری مانند اثبات یا رد فرضیه شما بررسی می کند. انتخاب نوع نظرسنجی مناسب برای ارسال به نمونه شما بستگی به این دارد که می خواهید از نظرسنجی خود چه نتیجه ای بگیرید.

مزایای استفاده از نظرسنجی کمی
انتخاب نظرسنجی کمی برای جمع آوری داده ها مزایای متعددی دارد. اول اینکه، یک نظرسنجی کمی به شما امکان می دهد نتیجه گیری های خود را آزمایش و بررسی کنید. مرحله تجزیه و تحلیل معمولاً ساده است زیرا شامل نگاه به اعداد است. شما مجبور نیستید پاسخ های کوتاه نوشته شده را تجزیه و تحلیل کنید یا نگاه کنید که شرکت کننده برای توصیف چیزی از چه صفتی استفاده کرده است. هیچ نظر یا پاسخ مفصلی در این مورد وجود ندارد.
از طرف دیگر، نظرسنجی های کمی همیشه ایده آل نیستند زیرا برای نتیجه گیری معتبر نیاز به حجم نمونه بزرگتر دارند. به عنوان مثال، اگر یک نظرسنجی را برای 100 نفر ارسال می کنید اما فروشگاه شما میلیون ها مشتری دارد، می توان گفت پاسخ های 100 شرکت کننده شما نشان دهنده کل جمعیت مشتری شما نیست.